צפו בעבודות וסרטוני מידע ועקבו אחרינו ברשתות החברתיות

תכנון פרגולה ואישורה – מה חשוב שתדעו?

תכנון פרגולה עשוי להישמע כעניין פשוט למדי, כאשר לוקחים בחשבון שזהו מבנה לא מסובך מדי. ואכן, יש לה מבנה אופייני, של בנייה פשוטה יחסית, ללא קירות. זאת, עם דגש על הגג, שאיננו מלא אלא בעל מרווחים. אך הדברים יותר מורכבים מכפי שזה נראה לעין הלא מקצועית. בין השאר ולפני הכל, התכנון חייב להתבצע לפי החוק בנושא זה. החוק מדבר למשל על ממדים של פרגולות ועל כך שהמרווחים בחלקה העליון אמורים להיות לפחות 40% ממנו. מעבר לתכנון, עולות פעמים רבות שאלות כגון האם צריך אישור לפרגולה? מי מבצע תכנון של מבנים כאלה? מי מאשר אותם מול הרשויות? לפניכם סקירה קצרה שתסביר:

תכנון פרגולה במבט על

תכנון פרגולה עשוי להידרש בהקמת פרגולה חדשה, בתיקון, שיפוץ או שיפור מבנה ישן ובלוי. מי שאמור לעשות זאת הוא מהנדס והוא יוכל לספק גם שירותים נוספים במידת הצורך, כגון חוות דעת הנדסית.

כאשר חושבים לראשונה על פרגולה, רבים חושבים מייד על תכנון פרגולה מעץ. זו היא אכן הפרגולה הקלאסית. אך מלבד עץ, פרגולות עשויות להשתמש גם בחומרים נוספים, בהם נפוצים במיוחד אלומיניום, ברזל ופלדה. כל אחד מהם הוא בעל יתרונות וחסרונות מיוחדים משלו ומגוון השלכות לתכנון. פרגולה יכולה להיות תלויה מקיר מבנה (ללא עמודים תומכים), תלויה עם שתי "רגליים" או עצמאית עם 4 רגליים. ישנה גם אפשרות של מנגנון חשמלי לפתיחה וסגירה. כך שהאפשרויות רבות. לתכנון נכנסים למעשה לא מעט שיקולים. חלקם שיקולים טכניים לגביה כגון: בחירת סוג הקירוי. אחרים הם שיקולים לגבי חיבורה לבית או האופן בו היא תעמוד עצמאית. יש שיקולי בטיחות, תכנון אספקת חשמל  שתעבור דרכה עבור תאורה ועוד. ישנו גם היבט התכנון הכספי לגבי הפרגולה. בהערכת העלות יש לקחת בחשבון אישור קונסטרוקטור הכוללים את מחיר החומרים ועלות העבודה עצמה.

זקוקים לבדיקה הנדסית?

קבלת האישור, לאחר התכנון וההקמה

פרגולות רגילות אינן דורשות קבלת היתר בנייה, אך פרגולות תמיד דורשות קבלת היתר של קונסטרוקטור. מה נחשב רגיל ומה חריג? לגבי נקודה זו, כבר כדאי להתייעץ עם מומחים, בהתחשב בתכנונים הספציפיים שלכם. דרוש אם כך אישור פרגולה, שמכונה גם "אישור יציבות" ויש להציג לרשויות את האישור בתוך 45 יום מהקמתה. כך שמוטב וגם הגיוני, שמי שמבצע תכנון פרגולה יהיה גם מי שיאשר אותה וכך התהליך יתקדם בצורה החלקה והזריזה ביותר. מי שיקים את הפרגולה בפועל הוא לרוב גורם נוסף, שמתמחה בכך.

נזילות כדוגמה לחשיבות תכנון פרגולה מקצועי

בסוגי מבנים רבים, התכנון מחייב התחשבות באתגרים של איטום ומניעת נזילות. כאשר נזילות מתרחשות, ישנו גם האתגר המיוחד של איתור נזילות ותיקונן המהיר. חשוב לזכור, שגם בפרגולות ישנו היבט משמעותי למדי של התמודדות עם מים, בעיקר מגשמים. הוא ממחיש את חשיבות הביצוע המקצועי, של תכנון ושל בדיקה. לרוב, מעוניינים לאפשר שימוש במבנה גם תוך כדי גשם. אך המים אמורים להתנקז באופן מסודר ויעיל להיכן שהוא. חלקה העליון כולל אמנם רווחים, אך ישנם סוגי קירוי אטומים לגשם שניתן להוסיף. כעת, יש להרחיק היטב את המים שמגיעים לקירוי. לא תרצו שהם פשוט ינזלו מהצדדים באופן חופשי או ירטיבו קיר מבנה קיים (אם הפרגולה צמודה אליו). יש מגוון פתרונות אפשריים לכך ושילובים שלהם. אלה כמה דוגמאות להמחשה: את המים ניתן לנתב באמצעים שונים ליעד הרצוי. ניתן לבצע תכנון פרגולה עם שיפוע לגג. על מגע של המים עם קיר מבנה, ניתן להגן בעזרת איטום מתאים.

תכנון פרגולה ואישור פרגולה

 

בדיקת פרגולה – לא רק לצורך אישור

עשויים להיות ליקויי בנייה בתהליך הקמה, אם כי הם אמורים להיות מזוהים על ידי מי שמאשר את תכנון פרגולה. מעבר להם, ייתכנו עם הזמן פגמים שונים ונזקים לפרגולה, אשר יידרשו גם הם בדיקה והערכת מצב מקצועית.

עלויות תכנון פרגולה ועוד

עלות תכנון פרגולה איננה גבוהה, אך גם עבורה וגם עבור קבלת אישור מהנדס לפרגולה מחיר העבודה איננו אחיד. האישור מחייב כמובן בדיקה והיא סטנדרטית יחסית. אם כי  המחיר עשוי גם להשתנות ממקרה למקרה, כאשר דרושים תיקונים ובהתאם לאופיים. יש לתכנן את אופן התיקון, לבצע אותו ולאחר מכן לבצע בדיקה נוספת לשם קבלת האישור. אם שוקלים לרכוש נכס ובו פרגולה, ביצוע בדק בית ועלותו, יכולים לכלול בכך גם את בדיקת מצבה הנוכחי של הפרגולה.

תכנון פרגולה

דוגמאות

 

תכנון הנדסי של פרגולה

בדק בית שגרירות דרום אפריקה רמת גן

אישור תכנון הנדסי

בדק בית שגרירות דרום אפריקה רמת גן

אהבתם את המאמר? שתפו

קראו עוד על..

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 37 ביקורות
js_loader

לייעוץ מהיר עם מהנדס מומחה

מלאו את הפרטים בטופס ונחזור אליכם בהקדם